torsdag, november 16, 2006

"Økseskibet"

Økseskibet skrevet af Hans Henrik Jensen, er den sidste bog jeg har læst. En god krimi bygget op om en virkelig hændelse i Esbjerg tilsat en god portion fiction og fantasi.
En klassisk krimi i de med politimanden som den ensomme ulv der vil opklare hele mysteriet selv, her dog i skikkelse af en kvindelig kriminalassistent som også samtidig er enlig mor til en tiårig dreng. Skibet findes drivende rundt uden menesker ombord, og i et af redningsbådene findes et af besætningsmedlemmerne, en Russer, med 60000 DM på sig. Ja det var jo før euroens tid:-)
Hun kommer vidt omkring til Fanø, Estland, London, Skotland, og der er blandet den Russiske mafia, MI5, MI6, muslimske fundementalister og nogle personlige elementer som familie og kærlighed ind i sagen, inden sagen finder en afslutning i Esbjerg.
Efter min mening en god krimi som får tre Brunostjerner med pil op, ud af fem.

Jeg har tidligere læst hans triologo, Kællingen fra Krakow, Hofnaren fra Murmansk og Ulven fra Banja Luka. Alle tre gode krimier med CIA agenten Jan Jordi Kazanski som hovedperson, selvom jeg dog nogen gange har det lidt svært med fantastiske helte der kan alt. Men det hører jo nok med for at der bliver en god historie ud af det.

Og den næste bog, jeg tror det skal være en sjov bog så jeg må ned på reolen og lede lidt!

1 Comments:

Blogger Lizelotte said...

Jeg mener jo så, at manden skulle holde sig til at beskrive helte af hankøn. For kvinders gøren og laden ved han tilsyneladende for lidt om... :-)

Jeg har også læst historien - og syntes at den som historie betragtet er rigtig god - det ødelægger det dog lidt for mig, at jeg ikke tror på den kvindelige hovedperson.

1:34 PM  

Send en kommentar

<< Home