mandag, oktober 30, 2006

"DRØMMEHOLDET" historien om CSC

Drømmeholdet er en fin bog som beskriver hvordan CSC holdet opstod og hvordan det er kommet dertil hvor det er idag.
Den fortæller også meget om personen Bjarne Riis, hvordan at han i første omgang var med til at holdet overhovedet kom igang, til han blev tvunget til at afhænde sine aktier i firmaet og igen senere da han overtog holdet fuldt ud.
Bogen fortæller om de forhindringer der var for at få Danmarks første proffesionelle cykelhold op at stå, og specielt de store problemer der altid er for at få økonomien til at hænge sammen.

Bogen fortæller efter min opfattelse også helt utvedtydigt at der i mange år har været, og stadig er masser af doping i cykelsporten. Det være både udenlandske og bestemt også vore Danske ryttere, og ikke mindst de helte alle vi cykelsports elskere har haft igennem mange år. Efter at have fulgt med i cykelsporten i mere end 15 år, er det nu ikke sådan at jeg bliver meget overrasket over dette, især ikke efter alt der har været sagt og skrevet de sidste mange år omkring dette kedelige emne, som jo i bund og grund er snyd!

Jeg synes det er ærgeligt at det skal være sådan, for stadigvæk skal der jo virkelig trænes og leves seriøst hvis man vil vinde. Desværre vil det være naivt at tro, at netop vores Danske helte skulle være uskyldige, og alle de udenlandske ryttere være skurke, så jeg må leve med at vide at sådan var/er det!

Jeg håber det ændres, men ærlig talt tror jeg ikke rigtigt på det. Det kan kun ændres hvis det ikke er acceptabelt i feltet og at der så lægges pres på snyderne af de andre ryttere. Lidt på samme måde som at det ikke er acceptabelt at køre spirituskørsel i trafikken, og som at det er ved at blive mht. at køre for stærkt også. Jeg tror godt rytterne ved når noget er galt, men jeg ved det selv følgelig ikke!

Men hvis man holder af cykelsport, er interreseret i CSC, Bjarne Riis og Dansk cykelsport, så kan jeg da anbefale at læse bogen. Den er godt skrevet og let læst, og bagest i bogen er der henvisninger til andre beslægtede bøger og hjemmesider.

Den får tre ud af fem Brunostjerner.