onsdag, oktober 11, 2006

Efter opfordring

Halløj derude
Efter at være blevet opfordret af Liselotte til dette en gang i April, er det vel ikke for tidligt at gøre det nu.

1. Hvilken bog har betydet mest for dig?
Bøger betyder ikke så meget for mig på den måde. Jeg læser dem og har så en mening om det var en god bog eller en mindre god/ligegyldig bog eller evt. simpelthem en dårlig bog. Men for ganske nyligt læste jeg " I slørets rige" af Carmen Bin Laden, en tidligere svigerinde til den berømte Osama. Jeg tror ikke at det er den bog der har betydet mest for mig, men den gav mig ihvertfald meget at tænke på, og jeg blev (igen) så vred over den måde som kvinder behandles på i den del af verden.

2. Hvilken genre læser du mest?
Romaner, krimi, biografier, digte, eller noget helt femte?
Jeg læser lidt af hvert synes jeg selv. Krimi, biografier, humor osv. Noget jeg ikke gider er digte, gysere, rumskib/spaceadventure genren. I det hele taget gider jeg heller ikke at ting er skrevet så kryptisk at man skal læse en bog flere gange for at forstå det, det kan de intellektuelle beholde for mig! Et eksempel er Peter Høgh`s "de måske egnede". Det var ikke lige mig. Min favoritforfatter er helt klart John Irving, han er dejlig mærkelig, især Hotel New Hampshire, Ælemostreglementet og En bøn for Owen Meany, er skønne. En god krimi er heller ikke at foragte, især Svenske synes jeg godt om, eks. Henning Mankell, Lisa Marklund. Gode Danske forfattere er der også masser af og jeg elsker Jørgen Riel, Finn Søborg og Leif Panduro. De kan alle skrive så jeg kan grine næsten hæmningsløst. En god rejsefortælling af Troels Kløvedal er jeg også vild med, så kan jeg drømme mig til Samoa og Polynesien.

3. Hvilken bog læste du sidst?
Den sidste jeg læste var "i slørets rige" af Carmen Bin Laden, sikkert derfor den står så klart i erindringen. Før den var det en biografi om Anders Fogh Rasmussen (kan ikke huske titlen men var skrevet af en journalist) Jeg synes den var interresant og gav et ret godt billede af vores statsminister. Jeg synes den er skrevet hverken pro eller imod ham, men virker til man får et ret godt billede af denne person, det så uanset man er eninig eller ej med ham. Lige nu er jeg i gang med "DYB" af Henning Mankell.

4. Hvilket køn er du?
Hankøn, der ikke gider høre mere kvindevrøvl :-) Man er vel TV2 fan...

6 Comments:

Blogger Lizelotte said...

Hmmm Bruno . . . man kan se, at du har en anden bogsmag end fruen :-) og at den også overlapper lidt.

Godt, du endelig fik skrevet!

8:13 AM  
Blogger Lizelotte said...

HOV hov ... kom lige til at læse den sidste kommentar der...

7:07 PM  
Blogger Bruno said...

Tak for kommentarerne. Jeg er da lidt overrasket over at de kom så hurtigt her mindre ned et døgn efter bloggen blev født.

Anne, jeg kender ikke så mange af de forfattere du nævner. Har læst et par enkelte af Isabel Allende, som du skriver på din blog at du læser, men hun er nu ikke noget for mig.
Men på Tysk ville jeg nok betænke mig for at forsøge på, jeg nøjes med at læse Tyske mountain-bike magaziner, så forslår mit Tyske ikke til så meget mere.

7:40 PM  
Anonymous Anonym said...

Jamen, far, så fik du sgu også din egen blog! :)

Vi ligner nok ikke hinanden så meget hvad bøgerne angår, men vi læser begge to gerne John Irwing.

9:11 PM  
Blogger Bruno said...

Jamen Christina, de må da lige være noget for sådan en ung fyr som mig:-)
Det bliver nu nok ikek til dagligt bloggeri, men mere sådan en gan imellem, men lad os nu se.

8:14 AM  
Blogger Bruno said...

Anne, jeg må nok skuffe dig mht. litteratur, det vil nok ikke blive det jeg skriver mest om. Men lidt ind imellem om de bøger jeg læser bliver nok det. Jeg er lidt sådan en periode læser. Jeg elsker at læse, men kun hvis jeg har god tid. Så min typiske læsevane er om morgenen i weekenderne, i ferier og hvis jeg i det hele taget taget har god tid. At læse er for mig en fornøjelse. Det kan være alvorlige temaer eller noget let og fornøjeligt. En blanding af det er passende for mig, har jeg læst noget lidt tungere stof bliver den næste bog som regel noget lettere.
God Danmarks ferie

9:52 AM  

Send en kommentar

<< Home