fredag, oktober 20, 2006

5 Ting, som feminismen har gjort for mig...

5 Ting, som feminismen har gjort for mig...
Min kære kone, har opfordret mig til at kommentere dette emne!

Umiddelbart er det vel ikke noget der hører hjemme på denne macho-blog, der forhåbentligt bliver fyldt af drengerøvshørm og andet pral med tiden. Men alligevel, jeg har jo forhåbendtligt også flere sider at byde ind med, så jeg forsøger alligevel.

1. For det første har feminismen gjort at jeg ikke bare skal være et skaffedyr, der skal sørge for at skaffe mad og husly til kone og børn. Det betyder at vi er to til at gøre det, men selvfølgelig også to til at klare de daglige opgaver der nu er i et hjem.

2. Feminismen har også gjort at jeg har en ligeværdig partner. En som også kommer hjem og beriger mit liv med hvad hun har oplevet, en som også sættes på mental prøve ude på arbejdsmarkedet hver dag. I "gamle dage" var man i min forstand ikke ligeværdige, men havde selvfølgelig hver sine områder at tage vare på.

3. Feminismen har helt sikkert også på det sexuelle område gjort at vi idag har et meget mere åbent og frisindet tigang til sex.

4. Feminismen har også gjort at mændene ikke behøver at rende rundt at være supermænd og lade som om at de klarer alt, men har lov til at have og vise følelser.

5. En ting jeg ikke synes er så godt ved feminismen er den måde vi, og her mener jeg os alle i samfundet, tager os af vores børn. Det er sikkert godt for kvinderne at mænd og kvinder er lige, hvilket jeg mener vi er. Men jeg er sikker på at det ikke er blevet bedre for vores børn at vi ikke selv tager os af dem.
Det er da mærkeligt at vi absolut skal have børn, og så fræser hen i nogle institioner og afleverer dem så vi kan komme på arbejde, så snart det næsten er muligt! Hvorfor skal vi så absolut have børn, når vi ikke selv gider at tage os af dem?

Jeg mener hermed ikke at det var det rigtige at kvinderne gik hjemme og mændene arbejdede som i gamle dage, og jeg har nu heller ikke en klar løsning på hvordan vi kan gøre det bedre. Men vi burde stille mindre materialistiske krav og så ofre noget af dette, for at tage os af vores børn selv!

Mon nogen har en god løsning på dette?

9 Comments:

Blogger Bruno said...

Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

8:41 PM  
Blogger Lizelotte said...

Hrm. ovenstående fjernede post er min - men jeg havde ikke lige fået logget på som mig selv.

Lidt af løsningen, Bruno, kunne jo være en god, lang, barselsorlov - for begge køn, vel at mærke.

Og fleksibilitet i arbejdet, så det i højere grad kan formes omkring de livsvilkår man har.

For I får os nok aldrig hjem til kødgryderne igen ;-)

Godt indlæg, synes jeg...

8:44 PM  
Anonymous Anonym said...

Far, godt indlæg! Og fra en mands synsvinkler er altid godt :)

7:32 PM  
Anonymous Anonym said...

Hej Bruno.
Jeg er helt enig med dig i, at børnene er taberne i den måde, som vores samfund er skruet sammen på, efter at kvinderne er kommet ud på arbejdsmarkedet.
Mange tror fejlagtigt, at det er div. pædagoger i de forskellige instititioner, som skal opdrage vores børn, men børn skal ikke opdrages, vi forældre er rollemodeller, og på den måde lærer børnene, hvordan man bør opføre sig.
Men der er jo ikke ret mange forældre, som har tid til at være rollemodeller, så derfor får vi produceret lidt for mange små ondskabsfulde sataner, som ikke kan finde ud af at vise respekt for andre.
Nu ved jeg godt, at jeg ikke bliver særlig populær ved feministerne, men jeg mener, at det ville være godt for familien, hvis kvinderne fik barsels orlov til barnet skulle starte i børnehaveklasse, fordi det er i den periode, de bliver præget.
Nu er der jo ingen regel uden undtagelse, men jeg mener altså, at kvinderne har nogle fordele frem for os mænd, de har jo naturligvis fra starten et tættere forhold til barnet.
Men det må jo naturligvis være op til forældrene selv ,hvem der skulle passe børnene, mange kvinder sidder jo også i job hvor det ikke lige er muligt at tage 5 års orlov.
Hilsen Jørn

9:33 PM  
Blogger Bruno said...

Jeg er da godtnok ikke enig med dig Jørn. At sende kvinderne hjem til børnene i flere år synes jeg vil være et tilbageskridt for vores samfund af de helt store. På den måde bliver vi aldrig ligeværdige. Jeg mener at ligeværdighed er det vigtigste i at få et godt og givtigt forhold imellem to mennesker.
Efter min mening er to af de allerstørste styrker i vores samfund at kvinder og mænd har lige vilkår, og at der ikke er så stor forskel på de rigeste og de fattigste i samfundet. Men hvis kvinder skal gå hjemem ved børnene sakker de jo helt bagud på jobmarkedet.

Men vi, og her mener jeg dem som vælger at få børn, virkelig overvejer om vi ikke ønsker mere af vores tid sammen med disse børn, ihvertfald imens de er små, og her mener jeg indtil skolealderen.
Om man så vil gøre det med forskellige flexordninger, eller at den ene eller begge forældre arbejder mindre må være op den hver familie at beslutte/priotere.

Men problemet er at vi vælger villa, biler, både, ferierejser osv. før det at have tid sammen med børnene.

Nu er jeg ikke nogen helgen der kan sige at have gjort alt dette, men også været en af dem der har prioteret som de fleste, men det skal da ikke forhindre mig i at have en mening om emnet.

4:18 PM  
Anonymous Anonym said...

Kære Jørn.

Du skal få lov til at holde lige så meget barselsorlov du har lyst til. Og se så hvor attraktiv du er hos arbejdsgiverne, hvis du er i den fødedygtige alder. Du kan jo så bagefter sidde og regne på, hvad du mister i pension.
For når du bliver skilt fra din kone, får du ikke en klink af hendes pension iflg. den lovgivning, der træder i kraft 1/1-2007.

7:54 PM  
Anonymous Anonym said...

Bruno. jeg har den dybeste respekt for kvinder og familier, som vælger at prioritere deres børn på lige fod med job og karriere.
Jeg er så heldig at være gift med en kvinde, som valgte (selvvalg) at tage en pause fra jobbet og arbejde hjemme og passe vore børn (vore børn gik stadíg i dagpleje det antal timer vi fandt nødvendig) Det er jeg hende i dag dybt taknemlig for.
I dag glæder det mig at se den ildhu og arbejdsglæde hun har for sit job, med efteruddannelse og kurser, for at kunne undervise kolleger.
Selvfølgelig betragter jeg mænd og kvinder for ligeværdige, også uanset jobstatus, så fordi en kvinde tager en pause fra jobbet,gør det hende da ikke mindre ligeværdig, hun varetager jo familiens vigtigste job.
Som jeg skrev, er det ikke muligt for alle kvinder at tage orlov fra jobbet uden at blive hægtet helt af, eller miste muligheden for karriere. Jeg siger da heller ikke, at vi mænd ikke kan passe børn (se blot Liselottes mand, han gør et fantastisk arbejde med Alexander)
Jeg vil bare komme med den udokumenterede påstand, at kvinder generelt er bedre.
Jørn

9:43 PM  
Anonymous Anonym said...

Lizelotte. I kan da slet ikke undværes på arbejdsmarkedet. Jeg kan sagtens følge dig, det er ikke så ligetil, men det vil i hvert fald være nødvendig at holde virksomhederne skadesløse i forhold til medarbejdere som tager længere orlov.
Mht pension, så må lovgivningen i så fald ændres, så den der tar orlov skal have del i ægtefælles pension ved en eventuel skilsmisse
Jørn

10:56 PM  
Blogger Lizelotte said...

Jørn, det er faktisk så nemt.
Mænd og kvinder deles om barsel og fleksibilitet.

Så er der ingen, der bliver mere attraktive end andre, og alle har den pension, de skal have.

I øvrigt er pensionsreglerne jo netop blevet ændret til at de ikke deles, fordi der førhen var nogen typer, som skulle deles og andre der ikke skulle - det var ikke så fedt hvis man havde en kapitalpension, og blev skilt fra en, som havde fx. tjenestemandspension. Så ku' man hoste op med det halve af sin pension og få "de nada" til gengæld.

I øvrigt mener jeg da, at hvis man vil sikre den ægtefælle, som arbejder mindst, skal man lave en selvstændig pension til ham eller hende og skyde ind på den. Frem for regler om deling eller ikke deling.

1:49 PM  

Send en kommentar

<< Home