lørdag, oktober 28, 2006

"DYB"

Titlen på min sidst læste bog...
Dyb er skrevet af en Svenske Henning Mankell. Han er ef af mine favorit forfattere, især krimiserien om hovedpersonen, politikommisær Kurt Vallander fra Ystad.

Dyb er dog en helt anderledes bog en de andre jeg har læst af Mankell. Den handler om er syg og helt igennem utiltalede person som arbejder i den Svenske flåde som søopmåler. Det vil sige at han måler farvandene op for at lave søkort til flåden. Han er gift, men har et besynderligt forhold til sin kone, ja i det hele taget til andre mennesker. Han er uærlig og uberegnelig, og efter han møder en enlig kvinde på en lille ø i skærgården bliver han på en eller anden måde besat af tanken om hende, uden han dermed egentlig er forelsket i hende.

Bogen ender tragisk for alle medvirkende personer, så den er noget "mærkelig".

Jeg kan ikke helt blive enig med mig selv om hvad jeg mener om bogen, men nogen topkarakter kan jeg slet ikke give den. Men to ud af fem Brunostjerner får den, mest pga. Mankells, efter min mening, gode måde at beskrive personerne på.

Efter Dyb, vil jeg læse noget mere livligt... og det bliver bogen om CSC.....cykelholdet.

1 Comments:

Blogger Lizelotte said...

Jeg synes du er lidt hård ved "Dyb". Jeg kan godt lide den - selvom jeg vedgår, at det er svært at rumme en så ubehagelig hovedperson.

Men jeg synes bogen var fængslende i al sin fremmedgjorthed og følelseskulde. Især hvordan hans billede af hustruen viser sig at være noget anderledes end det, han ser. Jeg ville nok give den et par stjerner mere...

4:14 PM  

Send en kommentar

<< Home