søndag, maj 13, 2007

Grejsdalsløbet

Idag var det tid til min debut med Grejsdalsløbet. Jeg havde Bjarne med i bilen til Vejle, og kl. 8.39 gik starten for vores startgruppe, hvor der også var flere andre fra Baghjulet.
Efetr vel. ca 8 km kommer den første bakke Gl Hornstrupvej, men her tabte jeg min kære da jeg skiftede ned på den lille klinge. ØV, men af cyklen og på med den igen, selvom det ikke er let at komme igang på bakkens stejleste sted på ca, 15%. Desværrre viste det sig da jeg kom i gang igen, at min kæde var blevet helt skæv, må have været i klemme eller noget. Det betød at jeg ikke kunne køre på de tre inderste tandhjul, hvilket ikke var dagens bedste nyhed! Men jeg kørte derudaf, og bandede lidt over materiellet. Gearene skiftede også nogengange selv op og ned somom at de ikke var ordendtlig indstillet. Men så efter ca. 40 km på vej op af Holtum Mølle bakken, sprang kæden helt.
Jeg havde heldigvis en kædespringer med og fik den afkortet og samlet igen. Nu kørte cyklen heldigvis fint igen, og humøret steg gevaldig. Nu gik det med en fornuftig fart derudaf. Depotet efter 55 km i Hedensted kørte jeg lige forbi, og så gik det rundt i området øst for Hedensted og på nordsiden af Vejle Fjord. De to største forhindringer her er Hunds Røv og Askebjerg.

Ved indkørslen til Vejle bliver jeg først overhalet af Kim Hansen som er med på 167 km ruten, og lidt efter råber Lars Herlufsen og Carsten Obbekær til mig om jeg har en sor umbrachonøgle. Hans kranksæt er gået løs. Jeg har heldigvis mit Crank Brother multitool, så vi får hurtigt spændt det sammen så han kan fortsætte. Vi følges ad videre gennem Vejle og efter ca. 95 km, op af Munkebjergbakken, og videre til depotet efter 103 km i Andkær.

Her vælger Carsten at køre hjem, da kranksættet er gået løs igen. Efter en bolle, et par stykker agurk med salt, og ny forsyning i drikkedunkene, fortsætter Lars og jeg.

Men desværre efter ca 120 km springer kæden igen, op af bakken i Sønderskov. Jeg afkorter endnu en gang, men nu tør jeg ikke fortsætte ruten rundt. Det er ikke sikkert jeg kan afkorte kæden mere, og motivationen er da også dalet lidt efter disse reperationer, så jeg cykler tilbage til startstedet nede i Vejle. Imens jeg cykler ned mod bilen spekulerer jeg på hvor længe jeg mon skal vente inden Bjarne er i mål. Men da jeg kommer til bilen, er hans cykel allerede inde i bilen!
Han har fået en lille flænge i dækket, og har været punkteret to gange, med udsigt til at det skulle ske igen. Så vores succes er da til at overskue idag!

Det blev jo alligevel til en god træningstur på 125 km, med masser af bakker. Jeg har efterfølgende erfret at det sansynligvis er mig selv der har samlet kæden forkert, og at det er derfor den ikke holder. De nye kæder skal åbenbart samles med en speciel nitte, og jeg har bare samlet den på almindelig gammeldags maner, med at trykke den nitte i igen, som man har adskilt kæden ved.

Så noget har jeg jo da lært idag.

Skal jeg prøve Grejsdalsløbet igen en anden gang? Måske, egentlig synes jeg ikke at løbet er specielt spetakulært. man kører efter min mening alt for meget igennem byer, specielt Vejle, med lyskryds osv. Det eneste der er så specielt ved løbet, er de mange bakker og derved selvfølgelig løbets hårdhed. Det kan jo selvfølgelig også være grund nok, men alligevel?

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg søgte forgæves efter dig på resultatlisten og gik så ind på din blog for at se, hvad der var sket.
Kæden igen?!
Sikke noget skidt - men 125 km bakker er nu heller ikke så dårlig træning endda.

11:07 AM  
Blogger Bruno said...

125 km bakker er da fint, men det var jo ikke lige det jeg havde sat næsen op efter.
Det var sikkert samme fejl der gjorde at kæden røg, ude ved Vissenbjerg på vores træningstur, tidligere på sæsonen.
Men nu må jeg se fremad mod Melfar 24h, som er allerede om 2 uger.

7:46 PM  
Anonymous Anonym said...

Det er da utroligt så meget bøvl du har haft med bremser - forgaffel - gear og kæde i år. Håber for dig at kvoten er brugt op.
Jeg er sikker på at du laver et godt resultat til Melfar 24h,

stram kæde herfra
Kim Hansen

9:38 PM  
Blogger Bruno said...

Ja Kim, nu må vi se hvad jeg kan udrette til 24h. Jeg håber lidt på 500 km, men det er nu ikek så vigtigt for mig. Bliver det til mindre er det også ok.
Men jeg må nok se at blive bedre til at have grejet iorden. Det er lidt for tit at jeg har problemer med det.
Jg var ellers lige i baghjulet af dig på bakken op til Bredballe efter du havde kørt forbi mig, men de sidste 50-100 mtr. eksploderede min puls, og jeg måtte slække tempoet igen. Og så så jeg dig ikke igen.
Kom du godt rundt alle 167 km?

10:08 PM  
Anonymous Anonym said...

Du nupper let 500 km, der skal bare være modvind, bremser der hænger og et defekt friløb, så er du bedst ;-)
Jeg kom fint rundt på de 167 km, kunne dog godt have brugt en 12/25 kassette, det var hårdt til sidst med 11/23 kassetten. Bakker er jo ikke lige det bedste jeg ved, ligge på hjul og kigge natur det er godt.

12:09 PM  

Send en kommentar

<< Home